سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقشه برداری مهندسی(ژئوماتیک)
 

امروزه استفاده از رایانه و نرم افزارهای کاربردی ، یکی از ضروریات زندگی بشر بوده و حذف آن از زندگی تا حدود زیادی غیر قابل تصور است .

در این میان برنامه نویسی و تهیه نرم افزارهای کاربردی ، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و رفته رفته ، باید برنامه ها و نرم افزازهای کاریردی قوی تر ، با رابط کاربری بهتر و تولید آسان و سریعتر ، تهیه کرد.

برنامه نویس دستورات خود را می تواند در انواع متفاوتی از زبان های برنامه نویسی بنویسد. تعدادی از این زبان ها به صورت مستقیم توسط کامپیوتر درک می شوند . و تعدادی دیگر نیاز به ترجمه دارند . تا قابل فهم برای کامپیوتر شوند . امروزه صدها زبان کامپوتری مورد استفاده می باشند. که می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد .

زبان ماشین (Machine Language)

زبان اسمبلی (Assembly Language)

زبان های سطح بالا (High-Level Language)

هر کامپیوتر می تواند به طور مستقیم فقط زبان ماشین خود را درک کند . زبان ماشین ، زبان ذاتی "natural" و منحصر به فرد یک کامپیوتر می باشد . و موجب می شود که کامپیوتر عملیات اصلی را که در ارتباط با خود است در هر بار راه اندازی اجرا نماید . زبان ماشین وابسته به ماشین می باشد (برای مثل زبان ماشین یک دستگاه فقط برای همان نوع از ماشین اجرا می شود ) درک زبان ماشین برای انسان بسیار طاقت فرسا و مشکل است . زمانی که کامپیوتر ها مورد استفاده عموم قرار گرفتند مشخص شد که برنامه نویسی زبان ماشین برای بسیاری از برنامه نویسان خسته کننده و ملال آور است . در عوض به کار بردن رشته ای از اعداد که کامپیوتر بتواند به صورت مستقیم آنرا درک کند ، برنامه نویسان از عبارت مخفف شده شبیه زبان انگلیسی برای فهماندن عملیات ابتدایی به کامپیوتر استفاده کردند .این عبارت مخفف شده شبیه زبان انگلیسی ، مبنای زبان اسمبلی هستند . برنامه های ترجمه به نام اسمبلر مشهور هستند . که زبان اسمبلی را به زبان ماشین ترجمه می کنند . زبان اسمبلی باعث افزایش سرعت برنامه نویسی شد اما هنوز هم مستلزم دستورات فراوانی برای انجام یک عمل ساده بود . برای افزایش سرعت برنامه نویسی زبان های سطح بالا توسعه پیدا کردند . که با استفاده از یک عبارت می توانند وظایف و اعمال وسیعتری را انجام دهند . برنامه های مترجم که وظیفه ی تبدیل زبان های سطح بالا به زبان ماشین را بر عهده دارند،کامپایلر نامیده می شوند . زبان های سطح بالا این امکان را به برنامه نویس می دهند که دستورات مورد نیاز خود را تقریبا مانند زبان انگلیسی و عملیات ریاضی را به صورت روزمره درآورند .

واضح است که زبان های سطح بالا نسبت به زبان ماشین یا اسمبلی از محبوبیت بیشتری در نزد برنامه نویسان برخوردارند .

ویژوال بیسیک از جمله زبان هایی است که به صورت وسیع مورد استفاده می باشد و جزو زبان های سطح بالا می باشد .

تاریخچه ویژوال بیسیک

ویژوال بیسیک توسعه یافته BASIC می باشد . BASIC توسط پورفسور ،Thomas Kurtz,John kemeny از کالجDartmouth برای نوشتن برنامهای ساده ایجاد شد و این طراحی از اواسط دهه 1960 آغاز گردید .

هدف از BASIC اولیه آموزش برنامه نویسی بود BASIC توسط انواع متفاوتی از کامپیوتر ها مورد استفاده قرار گرفت و سرمشق سایر زبان ها شد . با توسعه واسط گرافیکی کاربر (GUI) توسط میکروسافت ، در اواخر دهه 1980 و اوایل 1990 BASIC تکامل تدریجی خود را به سوی ویژوال بیسیک انجام داده بود توسط گروه مایکروسافت در سال 1991 انجام پذیرفت . در زمانیکه ویژوال بیسیک در مرحله ظهور بود ، توسعه برنامه های کاربردی تحت ویندوز میکروسافت عملی طاقت فرسا بود . با آمدن ویژوال بیسیک ایجاد برنامه های کاربردی تحت ویندوز بسیار آسان شد . از سال 1991 تا کنون 6 نوع از ویژوال بیسیک روانه بازار شده است و آخرین نوع آن ویژوال بیسیک 6 می باشد که در سپتامبر 1998 روانه بازار گردیده است .

ویژوال بیسیک نمونه ای از زبانهای بر مبنای گرافیک است . زبانهای بر مبنای گرافیک به کاربر امکان دسترسی مستقیم به گرافیک را فراهم می آورند . از زبانهای بر مبنای گرافیک می توان برای ایجاد سریع برنامه های تحت ویندوز استفاده کرد بدون اینکه برنامه نویس نیازی به یادگیری و استفاده از بسته های نرم افزاری اضافی داشته باشد .

ویژوال بیسیک چیست ؟

ویژال بیسیک زبان برنامه نویسی میکروسافت ویندوز است . برنامه های ویژوال بیسیک در محیط توسعه یافته مجتمع((IDE طراحی و ساخته می شود . IDE به برنامه نویس این اجازه را میدهد که برنامه های خود را به صورت مناسب و راحت ایجاد ، اجرا و خطایابی کند . ویژوال بیسیک خصیصه های متمایز کننده تری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی دارد . مانند : واسط گرافیکی کاربر ، دسترسی به توابع API ، ویژگی های شئ گرا ، رسیدگی به خطا ، برنامه نویسی ساخت یافته و ...

سایر زبان های سطح بالا

تا کنون صد ها زبان سطح بالا ایجاد شده است اما فقط تعدادی از آنها موفقیت قابل قبولی به دست آوردند . Fortran(FORmula TRANslator) توسط شرکت IBM در بین سال های 1954 و 1957 ایجاد شد و در کاربرد های علمی و مهندسی که نیاز به محاسبات پیچیده ریاضی دارند به کار گرفته می شود . فرترن هنوز هم به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد . مخصوصا در کاربرد های مهندسی .

COBOL(Common Business Oriented Language) توسط گروهی از سازنده های کامپیوتر ، دولت و کارخانه هایی که از کامپیوتر استفاده می کنند در سال 1959 طراحی و ایجاد شد . کوبول به صورت یک زبان تجاری مورد استفاده قرار گرفت که نیاز به انجام عملیات دقیق بر روی مقادیر زیادی از داده ها دارد . امروزه در حدود نصف نرم افزارهای تجاری موجود توسط کوبول برنامه نویسی شده اند . به طور تقریبی در حدود یک میلیون نفر با این نرم افزار برنامه نویسی می کنند .

زبان C توسط Dennis Richie در آزمایشگاه های بل در سال 1972 ایجاد شد . c یکی از محبوبترین زبانهای مورد استفاده در صنایع می باشد . و از آن در ساخت سیستم عامل Unix استفاده شده است .

C++ توسعه یافته زبان C می باشد . و نسبت به این زبان دارای توانایی های بیشتری است . و یکی از توانایی های آن برنامه نویسی شی گرا است .

در ادامه سعی خواهیم کرد به آموزش اصول اولیه برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک بپردازیم .

 

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در: چهارشنبه 90 فروردین 3 :: 7:50 عصر :: توسط : جعفر نوری

 
درباره وبلاگ
آرشیو وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 319576